Mit használok cukor helyett?

Előző bejegyzésemben ígértem, hogy megosztok néhány általam használt természetes édesítőt, melyek segítségével búcsút inthetsz a cukornak. Ha nem bírsz lemondani az édes ízekről, az alábbi édesítőkkel könnyedén helyettesítheted a cukrot, egy idő után pedig egyre kevésbé fogod majd kívánni. Nem is olyan sok idő elteltével pedig leszámolhatsz a cukorfüggőséggel, melybe az emberek nagy része beleesik. Nehéz legyőzni a cukor iránti vágyat, de nem lehetetlen. Én vagyok rá az élő példa, nálam jobban senki nem imádta a cukrot és az ipari édességeket…

 1. BANÁN

Ez talán épp egy második lépés, ugyanis nem várható az a megszokott extra édes íz, viszont, ha már picit visszarázódott az “íz-lelésed” sok esetben bőven elegendő édesítő. Én például, ha turmixot készítek vagy zabkását, csakis banánnal édesítek, de pürésítve szinte bármiben megállja a helyét. Sütikbe, muffinokba kifejezetten ezt ajánlom, ha babáknak, gyerekeknek készítesz süteményt. Semmi egyéb édesítésre nem lesz szükség mellette. Használj mellé valódi vaníliát esetleg ceyloni fahéjat, bio narancs héját. Lássunk messzebb a cukornál, annyi mindennel ízesíthetjük süteményeinket.

2. édes alma, almasűrítmény, almacukor 

Míg az előbbi még a banánnál is kevésbé édes ízt kölcsönöz ételeinknek (babáknak, kisgyerekeknek tökéletes), utóbbi erőteljesen édes, gyümölcs íz nélkül. Szinte észre sem venni a különbséget.

3. datolya

Készíts belőle szirupot. Egy kis lábasban kevés vízzel, alacsony lángon puhítsd meg őket, majd használd fel. Ha nem kell sütni a desszertet még jobb, ha hideg vízbe áztatod néhány órára majd azután pépesíted, így benne maradnak az értékes vitaminok és ásványi anyagok.

4. mazsola 

Egyik nagy kedvencem. Ha nincs otthon elég banán vagy ha igazán desszertélményre vágyom, leginkább turmixokat édesítek vele. Csak beledobom a többi hozzávalóval együtt a turmixgépbe. Nyilván mazsolafüggő, én a BIOrganic mazsoláját egyszerűen imádom!

5. kókuszvirág cukor 

Zseniális édesítő és glikémiás indexsze csupán 35, ami a lassan felszívódó édesítők közé tartozik. Nem emeli meg a véruckorszintet ezáltal nem okoz éhséget. Ha szereted a karamellát, imádni fogod. Karakteres íze miatt, meg kell gondolni mibe tesszük bele. Én mindenben el tudom képzelni, de egy vanília puding egészen karamellás ízt kap például, ha kókuszvirág cukorral édesítjük.

6. agavé szirup

Szinte bármibe tehető, nem viszi el az ételek ízét, felhasználása a mézhez hasonló módon. Ezt a mennyei finomságot is például agevé sziruppal édesítettem.

7. juharszirup

Jellegzetes karamellás ízvilágot képvisel, szintén a mézhez hasonló módon használjuk

8. méz

Ez egy kakukktojás, ugyanis nem vegán, de nem szerettem volna kihagyni, ugyanis régen nagy mennyiségű mézet fogyasztottam. Ma már jóval kevesebbet és lehetséges, hogy hamarosan iktatni fogom az étrendemből. Bármihez használható, még a “paleo sütis” időszakomból (éjjel-nappal ezeket gyártottam) rengeteget használtam, mégis fogytam.

Az alábbi táblázatban összefoglaltam a fent említett édesítőknek GI indexszét, mely lehet, hogy fontos számodra. Szerintem ezek csak akkor jelentősek, ha cukorbeteg vagy. Ha “csupán” megelőzés, egészségmegőrzés vagy fogyás a cél, az a tapasztalatom, hogy teljesen mindegy, mennyi a GI értéke, ugyanis egészen máshogy dolgozza fel a szervezeted mint finomított vagy mesterséges társait. Persze mindent csak mértékkel…

gi-tabla

Ha érdekelnek a hasonló témájú cikkek, szívesen olvasnál vegán receptekről és az egészséges, tiszta, növényi alapú táplálkozásról, kattints ide.

Tetszett a cikk? Segíts, hogy minél  több nyitott szívű olvasóhoz eljuthasson. Lehet valakinek épp erre az információra van szüksége.

OSZD MEG és LIKE. Minden visszajelzésért hálás vagyok. 

Köszönöm

minie

One thought on “Mit használok cukor helyett?

Comments are closed.